Selasa, 12 April 2011

SULTAN HJ AHMAD SHAH PRESIDEN BARU AFF

DYMM Sultan Haji Ahmad Shah yang juga Presiden FAM telah dipilih menjadi Presiden AFF (Asean Football Federation) yang baru bagi menggantikan Tan Sri Tengku Ahmad Rithaudeen yang mengambil keputusan untuk mengundur diri. Baginda juga adalah bekas Presiden AFC sebelum melepaskan jawatan tersebut kepada Mohammed bin Hammam.

Dalam kongress AFF yang berlangsung di Bangkok, Thailand hari Sabtu lalu, tiga muka baru dipilih menjadi Naib Presiden. Mereka ialah Brig Gen Khiev Sameth (Kemboja), Francisco Kabualdi Lay (Timor Leste) dan Viphet Sihachaku (Laos), sementara Duong Vu Lam (Vietnam) mengekalkan jawatannya. Dua penyandang penggal lalu iaitu Pg Hj Metussin Pg Hj Metassan (Brunei DS) dan Ravy Khek tidak terpilih pada kali ini.

Bagaimanapun, kita mengucapkan syabas dan jutaan terima kasih kepada Tengku Ahmad Rithaudeen dan barisan kepimpinannya sebelum ini kerana telah banyak menyumbang kepada pembangunan bolasepak di rantau ASEAN ini. Kejohanan SUZUKI CUP merupakan salah satu kejohanan yang kini menjadi tumpuan semua peminat bolasepak di negara-negara Asean.

Namun masih banyak tugasan yang perlu digalas oleh AFF terutama menaik taraf mutu bolasepak di seluruh rantau ini. Kita mahu melihat kemunculan negara-negara Asean dalam Piala Asia, Sukan Asia, Sukan Olimpik, Piala Dunia serta menyaksikan seramai yang mungkin pemain-pemain dari rantau ini beraksi di liga-liga utama Eropah seperti mana yang dilakukan oleh pemain-pemain Korea Selatan, Jepun dan China.

Prof: Terkenang menemuramah Sultan Haji Ahmad Shah dalam sidang akhbar pertama banginda sebaik dilantik menjadi Presiden FAM awal 80'an lalu. Sangat indah. 'PM' hendaknya jangan putus asa, teruskan perjuangan.

Tiada ulasan: