Ahad, 11 Disember 2011

TAHNIAH SKUAD FUTSAL SUKAN BORNEO

Akhir kitani mendapat sesuatu dari skuad futsal Sukan Borneo 2011, kilauan emas!. Walaupun negara gagal menghantar skuad futsal di Sukan SEA lalu namun langkah menyertai Sukan Borneo Ke-IV yang berlangsung di Kalimantan Timur, Indonesia adalah langkah permulaan yang baik dalam usaha kita untuk memantapkan sukan futsal di negara ini dan seterusnya menjadi pencabar serius kepada kuasa-kuasa utama futsal di rantau Asia Tenggara ini seperti Thailand dan Vietnam.

Sukan futsal tidak kurang penggemarnya di negara kita ini. Sejak beberapa tahun kebelakangan hampir setiap bulan ada sahaja kejohanan futsal yang dianjurkan oleh pelbagai pihak. Beberapa buah kelab yang khusus ditubuhkan untuk aktif bergerak dalam sukan futsal juga telah ada. Malah ada beberapa orang jurulatih futsal juga pergi ke luar negara dengan perbelanjaan sendiri menghadiri beberapa kursus jurulatih futsal.

Perkembangan ini memperlihatkan kepada kita bahawa sukan futsal mempunyai masa depan yang cerah untuk terus maju dan menghadirkan kejayaan kepadaa negara di beberapa kejohanan antarabangsa. Jika dirancang satu program pembangunan yang mapan tidak mustahil negara bakal melahirkan pemain-pemain futsal berwibawa.

Prof: Syabas Damit (jurulatih) & sahabatnya yg tidak dapat ke Kalimantan, Zaini Tumih & Hj Jimi. Sabar, insya-Allah akan ada perubahan nanti & kembali ke landasaan sebenar.

Tiada ulasan: