Ahad, 18 Disember 2011

KISAH PENGANJURAN BRUNEI 7'S


Saya rasa perlu bagi saya untuk memperturunkan kisah-kisah di sebalik pengungkayahan kejohanan bolasepak peringkat veteran iaitu Brunei 7's International Soccer Challenge yang sudah masuk edisi ke 2 beberapa minggu lalu yang dianjurkan oleh Persatuan Bolasepak Veteran (Veteran Football Association/VFA) Brunei Darussalam. Tujuan saya merungkai kisah ini adalah semata-mata untuk menjadi contoh dan perbandingan serta ikutan kepada individu-individu lain yang mungkin suatu hari nanti turut berminat untuk menganjurkan kejohanan bolasepak peringkat antarabangsa.

Keterlibatan saya dalam penganjuran Brunei 7's (B7's) adalah tidak dirancang sama sekali. Segalanya bermula apabila Liew Chuan Fue menelefon saya pada Januari 2008 untuk membawa saya berjumpa dengan Haji Mohd Rosanan Abdullah Samak dan Zaini Tumih untuk membincangkan sesuatu. Liew tidak menyatakan secara jelas kepada saya topik yang akan kami perbincangkan, saya mengagak bahawa mungkin mereka ingin pendapat saya berkenaan perkembangan bolasepak terkini.

Sebaik sahaja pertemuan berlangsung di salah sebuah restoran di Gadong, barulah saya ketahui bahawa Rosanan dan Zaini mencadangkan supaya Liew menubuhkan sebuah pasukan veteran untuk menyertai kejohanan di Pulau Pinang, Malaysia yang akan diadakan pada minggu pertama bulan Mac 2008. Mereka beriya-iya dan memberikan semangat kepada Liew untuk menyertai sebagai wakil Brunei DS memandangkan mereka tidak dapat menyertainya kerana sesuatu sebab (rupa-rupanya sejak 3 tahun sebelumnya mereka telah meneyertainya atas nama Brunei Dragonfly dan telah menjuarai Kategori Veteran pada tahun 2007).

Rosanan dan Zaini seterusnya mencadangkan juga agar Liew menyertai Kategori Masters (45 tahun ke atas) kerana peluang untuk menang sangat cerah memandangkan tidak banyak pasukan yang menyertainya. Liew akhirnya bersetuju (setelah saya bersetuju membantu beliau dalam soal pengurusan dan pentadbiran pasukan tersebut).

Dipendekkan cerita, dengan bantuan kewangan dari pihak swasta kamipun berlepas ke Pulau Pinang menyertai 10th PSC International Soccer 7's. Apabila tiba di sana kami teruja dengan kehadiran pasukan-pasukan luar negeri yang agak besar jumlahnya seperti dari Indonesia, Singapura, Thailand, Maldives, Hong Kong dan Taiwan. Jelas sekali kejohanan itu mampu menjana kemasukan pelancong ke Pulau Pinang yang terkenal dengan jolokan 'Pearl of the Orient'.

Brunei Masters akhirnya muncul juara menewaskan Hong Kong Old Star di perlawanan akhir 1-0. Apa yang pasti pasukan yang menyertai Kategori Masters bukan 4 atau 5 pasukan seperti yang diceritakan oleh Rosanan dan Zaini, tetapi 16 buah pasukan! Alhamdulillah kami berjaya mengharungi rintangan demi rintangan hingga muncul juara.

Selain muncul juara, ada keterujaan lain di hati kami iaitu bercita-cita untuk menganjurkan kejohanan serupa itu di Brunei DS agar dapat membantu usaha kerajaan untuk menarik pelancong datang ke negara ini melalui 'pelancongan sukan' (sport tourism). Untuk merealisasikan hasrat itu kami memerlukan sebuah pertubuhan yang sah berdaftar maka Persatuan Bolasepak Veteran (VFA) diluluskan pendaftarannya pada November 2009.

Untuk pengetahuan pembaca terdapat banyak kejohanan-kejohanan peringkat veteran yang dianjurkan di seluruh dunia termasuk di rantau Asia Tenggara ini. Banyak model atau format kejohanan yang dapat diambil ideanya untuk membuat format yang sesuai bagi negara kita. Dalam perbincangan-perbincangan yang kami lakukan, kami mengenal pasti bahawa terdapat 2 masalah utama yang menjadi halangan iaitu;

1) Brunei bukanlah destinasi tumpuan pelancongan yang mampu menawarkan pelbagai keseronokan seperti Pulau Pinang, Kuala Lumpur, Kota Kinabalu, Singapura, Phuket, Bangkok, Pattaya dan Hong Kong yang saban tahun menganjurkan kejohanan bolasepak veteran.
2) Sistem pengangkutan awam yang tidak berapa memuaskan bagi kemudahan para peserta untuk berulang-alik antara hotel-venue dan tempat-tempat menarik atau pusat membeli-belah.

Ditambah lagi dengan soal bagaimana peserta akan datang ke Brunei DS kerana kekurangan jadual penerbangan kerana hanya RBA dan Air Asia yang mempunyai banyak jadual penerbangan ke Bandar Seri Begawan (itupun dengan destinasi yang terhad juga).

Jadi bagaimana caranya untuk mengatasi dua masalah besar itu? Berkali-kali kami berbincang dan mendengar pandangan setiap ahli jawatankuasa dan akhirnya 2 masalah besar itu kami atasi dengan 2 solusi iaitu;

1. Menawarkan hadiah wang tunai yang tinggi (kerana kesemua kejohanan tidak menawarkan hadiah yang tinggi dan aga juga kejohanan yang langsung tidak memberi hadiah wang tunai seperti di Bangkok). Dengan cara ini akan banyak pasukan yang berminat untuk meenyertai B7's.
2. Membantu pasukan-pasukan yang menyertai B7's dengan menyediakan kemudahan pengangkutan sewaktu mereka berada di Brunei DS.

Bagi menentukan format juga kami terpaksa menilai beberapa faktor dan membandingkan dengan format kejohanan-kejohanan lain dan akhirnya kami bersetuju sebulat suara untuk membukan peneyertaan kepada 2 kategeori iaitu Veteran (40 tahun ke atas) dan Masters (45 tahun ke atas) - sama seperti kejohanan di Pulau Pinang tetapi setelah menilai, membincangkan dan membahaskan sesuai dengan keperluan semasa. Perlu diingat bahawa kami tidak melakukan 'copy & paste'. Di bawah adalah format kejohanan-kejohanan yang lain;

1. Pulau Pinang - Veteran & Masters
2. Selangor - Masters & Grand Masters (50 tahun ke atas)
3. Kuala Lumpur - Masters (9 a-side)
4. Phuket & Pattaya - Over 30 & Over 35 (dipanggil Masters)
5. Bangkok - Masters & Grand Masters
6. Singapura - Veteran & Masters (9 a-side)
7. Kota Kinabalu - Veteran
8. Huangzau, China - Masters (9 a-side)

Kami merumuskan untuk menganjurkan kejohanan 7 a-side dan untuk Ketegori Veteran & Masters berdasarkan fakta-fakta berikut dana telah diperbincangkan dalam beberapa mesyuarat;

1. Keahlian VFA adalah dari umur 35 tahun oleh itu Kategori Veteran dibenarkan menyenaraikan 2 orang pemain berusia 35-39 tahun.
2. Kategori Masters merupakan lingkungan usia yang paling produktif bermain bolasepak.
3. 7 a-side lebih sesuai kerana pasukan yang akan menyertai tidak memerlukan belanja yang besar berbanding dengan 9 a-side.

Maka tahun lalu 2010 bermulalah Brunei 7's Internationaal Soccer Challenge dengan penyertaan hanya 3 buah pasukan luar iaitu 2 dari Miri, Sarawak dan 1 dari Johor. Bagaimana pun pada tahun 2011 pasukan luar sudah bertambah iaitu 3 dari Indonesia, 2 dari Kuala Lumpur dan 2 dari Sarawak dan mereka berjanji akan kembali lagi tahun depan. Beberapa buah pasukan baru juga sudah berjanji bersama memeriahkan kejohanan B7's. Tidak mustahil B7's akan terkenal sebagai salah satu kejohanan bolasepak peringkat veteran di rantau Asia suatu hari nanti.

Prof: Harap pembaca faham maksud saya.

Tiada ulasan: