Jumaat, 28 Januari 2011

JEPUN DAN AUSTRALIA TENTUKAN JUARA ASIA

Ravshan Irmatov, pegadil untuk perlawanan akhir AFC Cup Qatar 2011.

Malam esok pukul 6.00 petang (waktu tempatan) bertempat Stadium Khalifa, Doha, Qatar akan menentukan pasukan manakah antara Jepun atau Australia yang akan bergelar Juara Asia dalam perlawanan akhir AFC Cup Qatar 2011.

Jepun menewaskan musuh tradisi dan negara jiran iaitu Korea Selatan melalui sepakan penalti setelah seri 2-2 dalam perlawanan sepenuh masa separuh akhir. Manakala Australia akan mencuba buat kali ke tiga untuk bergelar juara baru sejak menjadi ahli gabungan AFC, dengan mudah membelasah Uzbekistan 6-0 dalam perlawanan separuh akhir.

Perlawanan tersebut akan diadili oleh Ravshan Irmatov, pegadil yang paling berwibawa pernah dilahirkan oleh benua Asia. Warga Uzbek yang baru berusia 33 tahun itu telah memenangi anugerah 'AFC Referee of The Year' untuk tiga tahun berturut-turut iaitu 2008, 2009 & 2010. Nama beliau meningkat naik apabila berjaya mengadili perlawanan-perlawanan Piala Dunia Afrika Selatan 2010 lalu dengan baik dan tidak mengundang kontroversi. Sama-sama kita saksikan mutu permainan dan pengadilan bolasepak yang tinggi dapat dihasilkan oleh Asia. Syabas AFC.

Prof: Inilah tugas wajib sesebuah persatuan, bukan sahaja mampu melahirkan pemain-pemain terbaik malah mesti juga menghasilkan jurulatih dan pengadil juga.

Tiada ulasan: